Publikationen
Judith Köhne

Zeitschriftenartikel

  • Köhne, J., Drenhaus, H., Delogu, F. & Demberg, V. (im Druck). The on-line processing of causal and concessive discourse connectives. Linguistics (Special Issue on Discourse Expectations).
  • Köhne, J. & Crocker, M.W. (2014). The complex interplay of cross-situational word learning and sentence-level constraints. Cognitive Science. doi: 10.1111/cogs.12178
  • Köhne, J., Pickering, M.J. & Branigan, H.P. (2014). The relationship between sentence meaning and word order: Evidence from structural priming in German. Quarterly Journal of Experimental Psychology 67 (2): 304-318.
  • Alishahi A., Fazly A., Köhne, J. & Crocker, M.W. (2012). Sentence-based attentional mechanisms in word learning: Evidence from a computational model. Frontiers in Developmental Psychology 3: 1-16.

Monographien

  • Heppt, B., Köhne-Fuetterer, J., Eglinsky, J., Volodina, A., Stanat, P. & Weinert, S. (im Druck). BiSpra 2-4. Test zur Erfassung bildungssprachlicher Kompetenzen bei Grundschulkindern der Jahrgangsstufen 2-4. Waxmann.

Buchkapitel

  • Köhne, J., Kronenwerth, S., Redder, A., Schuth, E., Weinert, S. (angenommen). Bildungssprachlicher Wortschatz – linguistische und psychologische Fundierung und Itementwicklung. In A. Redder, J. Naumann & R.Tracy (Eds), Forschungsinitiative Sprachförderung und SprachdiagnostikFiSS). Münster: Waxmann VS.
  • Schuth, E., Heppt, B., Köhne, J., Weinert, S. & Stanat, P. (angenommen). Die Erfassung schulisch relevanter Sprachkompetenzen bei Grundschulkindern – Entwicklung eines Testinstruments. In A. Redder, J. Naumann & R.Tracy (Eds), Forschungsinitiative Sprachförderung und SprachdiagnostikFiSS). Münster: Waxmann VS.

Proceedings (Peer Reviewed, Präsentiert)

  • Drenhaus, H., Demberg, V., Koehne, J. & Delogu, F. (2014). Incremental and predictive discourse markers: ERP studies on German and English. In P. Bello, M. Guarini, M. McShane, & B. Scassellati (Eds.), Proceedings of the 36th Annual meeting of the Cognitive Science Society (pp. 403-409). Austin, TX: Cognitive Science Society.

  • Köhne, J., Trueswell, J.C. & Gleitman, L.R. (2013). Multiple proposal memory in observational word learning. M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual meeting of the Cognitive Science Society (pp. 805-811). Austin, TX: Cognitive Science Society.

  • Köhne, J. & Demberg, V. (2013). The time-course of processing discourse connectives. In M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.), Proceedings of the 35th Annual meeting of the Cognitive Science Society (pp. 2760-2766). Austin, TX: Cognitive Science Society.

  • Köhne, J. & Crocker, M.W. (2011). The interplay of multiple mechanisms in word learning, In L. Carlson, C. Hoelscher, & T. F. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd Annual meeting of the Cognitive Science Society (pp. 1930-1936). Austin, TX: Cognitive Science Society.

  • Köhne, J. & Crocker, M.W. (2010). Sentence processing mechanisms influence cross-situational word learning, In S. Ohlsson & R. Catrambone (Eds.), Proceedings of the 32nd Annual meeting of the Cognitive Science Society (pp. 2458-2564). Austin, TX: CogSci Society.

Weitere Konferenzbeiträge

  • Heppt, B., Eglinsky, J., Volodina, A., Köhne-Fuetterer, J., Weinert, S. & Stanat, P. 'Normierung eines Tests zur Erfassung bildungssprachlicher Kompetenzen bei Grundschulkindern der Jahrgangsstufen 2 bis 4'. Poster wird vorgestellt bei der 7ten Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln, Deutschland, 2019.

  • Köhne-Fuetterer, Judith. 'Erfassung bildungssprachlicher Kompetenzen im Schulalter'. eingeladener Impulsvortrag vorgestellt beim Symposium 'Testen bildungssprachlicher Kompetenzen und akademischer Sprachkompetenzen – Synergien zwischen Schule und Hochschule erkennen und nutzen'. Bochum, Deutschland, 2018.

  • Mit E. Schuth & S. Weinert. Bildungssprachliches Wortschatzwissen sagt Schulleistungen besser vorher als allgemeines Wortschatzwissen.' Papier wird vorgestellt bei der 4ten Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF-Tagung), Berlin, Deutschland, 2016.

  • mit E. Schuth & S. Weinert. 'The development of school relevant language schools in primary school.' Papier wird vorgestellt bei der 14ten European Conference of Psychology, Mailand, Italien, 2015.

  • mit J. C. Trueswell, L. Pozzan & L.R. Gleitman. 'Learner’s sentence processing limitations shape word and grammar acquisition', Papier vorgestellt bei dem 13ten International Congress for the Study of Child Language, Amsterdam, Niederlanden, 2014.

  • mit V. Demberg. 'Incremental and predictive discourse processing based on causal and concessive discourse markers: A visual world study', Papier vorgestellt bei der 24sten Annual CUNY Conference on Human Sentence Processing, New York, USA, 2012.

  • mit M.W. Crocker. 'The nature and interaction of word-learning mechanisms determine how meanings are represented', Poster vorgestellt bei der 17ten jährlichen. Konferenz Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP), Paris, Frankreich, 2011.

  • mit M.W. Crocker. 'Sentence processing mechanisms trump statistical word learning', Poster vorgestellt bei der 24sten jährlichen CUNY Conference on Human Sentence Processing, Stanford, USA, 2011.

  • mit M.W. Crocker. 'Statistics and Language-World Knowledge Interact in Foreign-Language Word Learning', Poster vorgestellt bei der 16ten jährlichen Konferenz Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP), York, England, 2010.

  • mit M.W. Crocker. 'Top-down Cues Help to Understand Foreign Language Input and Improve Word Learning', Papier vorgestellt bei der 20sten jährlichen Konferenz der European Second Language Association (EUROSLA), Reggio Emilia, Italien, 2010.

  • mit M.W. Crocker. 'Sentence Processing Mechanisms Influence Foreign Language Word Learning', Poster vorgestellt bei der 23sten jährlichen CUNY Conference on Human Sentence Processing, New York, USA, 2010.

  • mit M.W. Crocker. 'The Interaction of Statistics and Selectional Constraints in Situated Word Learning', Poster vorgestellt bei der 3ten jährlichen Konferenz Embodied and Situated Language Processing (ESLP), San Diego, USA, 2010.

  • mit M.W. Crocker. 'The Dynamics of Processing and Learning Foreign Language in Natural Contexts', Poster vorgestellt bei der 15ten jährlichen Konferenz Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP), Barcelona, Spanien, 2009.

  • mit M.W. Crocker. 'Situated Language Learning', Poster vorgestellt bei der 2ten jährlichen Konferenz Embodied and Situated Language Processing (ESLP), Rotterdam, Niederlanden, 2009.

  • mit M.J. Pickering. 'Getting to the Bottom of Syntactic Priming - Which Structures Can be Primed?', Poster vorgestellt bei der 21sten jährlichen CUNY Conference on Human Sentence Processing, Chapel Hill, North Carolina, 2008.