Companion-Webseite des Verlags (mit Materialien für dieses Kapitel: komplette Datensätze, FACETS-Steuerdateien, 30-seitiges Tutorial)
PDF – Inhaltsverzeichnis (2. Aufl.)
PDF – Einleitungskapitel (2. Aufl.)
PDF – Werbeblatt des Verlags (2. Aufl.)
Eine Besprechung ist erschienen in Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 2019, 17(2), 113–116.
Lesen Sie hier eine Besprechung des Buches in Applied Psychological Measurement.
Eckes, T. (2020). Messung von Stereotypen. In L.-E. Petersen & B. Six (Hrsg.), Stereotype, Vorurteile und soziale Diskriminierung: Theorien, Befunde und Interventionen (2. Aufl., S. 99–108). Weinheim: Beltz.
Eckes, T. (2010). Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen. In R. Becker & B. Kortendiek (Hrsg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung: Theorie, Methoden, Empirie (3. Aufl., S. 178–189). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Eckes, T. (2008). Messung von Stereotypen. In L.-E. Petersen & B. Six (Hrsg.), Stereotype, Vorurteile und Diskriminierung: Theorien, Befunde und Interventionen (S. 97–106). Weinheim: Beltz.
Eastwick, P. W., Eagly, A. H., Glick, P., Johannesen-Schmidt, M., Fiske, S. T., Blum, A., Eckes, T. et al. (2006). Is traditional gender ideology associated with sex-typed mate preferences? A test in nine nations. Sex Roles, 54, 603–614.
Eckes, T. (2006). Multifacetten-Rasch-Analyse von Personenbeurteilungen. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 37, 185–195.
Eckes, T., Trautner, H. M. & Behrendt, R. (2005). Gender subgroups and intergroup perception: Adolescents’ views of own-gender and other-gender groups. Journal of Social Psychology, 145, 85–111.
Gottburgsen, A., Oelkers, S., Braun, F. & Eckes, T. (2005). Werden Frauen und Männer im Bewerbungsgespräch unterschiedlich wahrgenommen? Linguistische Berichte, 204, 477–508.
Eckes, T. (2004). Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen. In R. Becker & B. Kortendiek (Hrsg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung: Theorie, Methoden, Empirie (S. 168–181). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Glick, P., Lameiras, M., Fiske, S. T., Eckes, T., Masser, B., Volpato, C. et al. (2004). Bad but bold: Ambivalent attitudes toward men predict gender inequality in 16 nations. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 713–728.
Eckes, T. (2002). Paternalistic and envious gender stereotypes: Testing predictions from the stereotype content model. Sex Roles, 47, 99–114.
Eckes, T. (2001). Ambivalenter Sexismus und die Polarisierung von Geschlechterstereotypen. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 32, 235–247.
Eckes, T. (2017, Februar). Lücken schließen, Brücken bauen: Bestimmung von GER-Niveaus mit dem onSET. Vortrag gehalten auf dem 6. Bremer Symposion zum Sprachenlernen und -lehren, Bremen.
Eckes, T. (2016, September). Many-facet Rasch measurement: Principles and applications in the social, behavioral, and health sciences. Positionsreferat gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.
Eckes, T. (2015, September). Facets of rater cognition: Providing evidence for the validity of writing assessments. Paper presented at the 1st Nordic Symposium on Testing and Assessing Writing (NTAW), Trondheim, Norway.
Baghaei, P. & Eckes, T. (2013, September). Examining testlet effects in the TestDaF reading section: Vortrag gehalten auf der 11. Tagung der Fachgruppe Methoden & Evaluation der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Klagenfurt, Österreich.
Eckes, T. (2013, July). Using testlet response theory to examine local dependency in C-tests. Paper presented at the 35th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Seoul, Republic of Korea.
Eckes, T. (2012, July). Standards for testing linguistic minorities – discussion: Applying standards in foreign language assessment. Paper presented at the 8th Conference of the International Test Commission, Amsterdam, The Netherlands.
Eckes, T. (2012, April). Latent classes in reading assessment: A mixture-distribution Rasch analysis. Paper presented at the 34th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Princeton, NJ.
Eckes, T. (2011, November). Facets of context validity: Examining rater effects in writing and speaking performance assessments. Paper presented at the 40th ALTE Meeting and Conference, Bochum, Germany.
Eckes, T. (2011, July). A study of differential item functioning in the TestDaF reading and listening sections. Paper presented at the 4th International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Krakow, Poland.
Eckes, T. (2011, Mai). Beurteilungsprozesse: Wie kommen wir zu fairen Leistungsbeurteilungen. Vortrag gehalten auf der Jahrestagung der Arbeitsgruppe der Leiterinnen und Leiter der Studienkollegs an deutschen Hochschulen, Berlin.
Eckes, T. (2010, May). Looking beyond rater cognition: Operational rater types in writing performance assessment. Paper presented at the 7th Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), The Hague, The Netherlands.
Eckes, T. (2010, June). The TestDaF implementation of the SOPI: Design, analysis, and evaluation. Paper presented at the European Commission Conference on Computer-Based Testing of Speaking Skills, Brussels, Belgium.
Eckes, T. (2009, Februar). Facettenanalytisches Bewertungsverfahren im DSD-Prüfungsteil “Schriftliche Kommunikation”. Vortrag gehalten auf der Fachberater-/Koordinatorentagung der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen, Bundesverwaltungsamt, Köln.
Eckes, T. (2009, November). Rater variability in writing performance assessment: The role of rater cognition. Paper presented at the Cambridge ESOL Principal Examiners Conference, Cambridge, UK.
Eckes, T. (2008, März). Beurteilungen schriftlicher und mündlicher Leistungen in Deutsch als Zweitsprache: Testmethodische Perspektiven. Vortrag gehalten auf der 8. Fachtagung der Stiftung Mercator, Bochum.
Kecker, G. & Eckes, T. (2008, April). Putting the Manual to test: The TestDaF–CEFR linking project. Paper presented at the 3rd International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Cambridge, UK.
Eckes, T. (2008, July). Many-facet Rasch modeling of rater-mediated performance assessments. Paper presented at the 29th International Congress of Psychology, Berlin, Germany.
Eckes, T. (2008, August). Constructing a calibrated item bank for C-tests. Paper presented at the 4th Biennial EARLI/Northumbria Assessment Conference, Potsdam, Germany.
Eckes, T. (2008, November). Die Beurteilung sprachlicher Kompetenz auf dem Prüfstand: Fairness in der beurteilergestützten Leistungsmessung. Vortrag gehalten auf der Tagung Forschungsmethodische Gespräche, Kassel.
Eckes, T. (2008, Dezember). Fairness in der Beurteilung sprachlicher Leistung. Vortrag gehalten an der Universität Bielefeld, Bielefeld.
Eckes, T. (2007, Januar). Testmethodische Begleitung der DSD-Prüfung. Vortrag gehalten auf der Fachberater-/Koordinatorentagung der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen, Bundesverwaltungsamt, Köln.
Kecker, G. & Eckes, T. (2007, June). Linking the TestDaF to the CEFR: The case of writing proficiency. Paper presented at the 4th Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Sitges, Spain.
Kecker, G. & Eckes, T. (2007, December). Reflections on using the Draft Manual: The TestDaF study. Paper presented at the Seminar for a joint reflection on the use of the Manual for relating language examinations to the CEFR 2004–2007: Insights from case studies, pilots and other projects, Cambridge, UK.
Eckes, T. (2006, May). On common ground? How raters perceive scoring criteria in oral proficiency testing. Paper presented at the 3rd Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Kraków, Poland.
Eckes, T. (2006, June). Raters perceptions of scoring criteria in writing and speaking performance assessments. Paper presented at the 28th Annual Language Testing Research Colloguium (LTRC), Melbourne, Australia.
Eckes, T. (2006, September). Item banking for the onDaF: The online placement test of German as a foreign language. Paper presented at the 8th Anniversary of Korea Institute of Curriculum & Evaluation (KICE), Seoul, Republic of Korea.
Eckes, T. (2006, November). Psychometrische Qualitätskontrolle beim Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaF). Vortrag gehalten in der Fakultät für Psychologie der Universität Wien, Wien, Österreich.
Althaus, H.-J. & Eckes, T. (2005, Mai). Sprachtests: Wie abhängig sind Auswahltests vom Sprachniveau der Bewerber? Vortrag gehalten auf der Tagung "Qualitative Auswahl ausländischer Studierender ? Was leisten Tests und welche brauchen wir?", Hamburg.
Eckes, T. (2005, May). Assuring the quality of TestDaF examinations. Paper presented at the 2nd International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Berlin.
Eckes, T. (2005, June). Identifying rater types in TestDaF writing performance assessments. Paper presented at the 2nd Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Voss, Norway.
Eckes, T. (2005, July). Towards a rater taxonomy: Examining rater types in language performance assessments. Paper presented at the 27th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Ottawa, Canada.
Eckes, T. (2005, September). Der Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaF): Konzeption, Evaluation, Ergebnisse. Vortrag gehalten auf der 8. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Marburg.
Eckes, T. (2005, September). Rasch-Analyse von C-Tests mit dem Ratingskalenmodell. Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Münster.
Weiss-Motz, F. & Eckes, T. (2005, September). Geschlechtsunterschiede und Testfairness beim TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache). Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Münster.
Eckes, T. (2004, September). Quality assurance in German language assessment: The TestDaF. Paper presented at the 16th Annual Conference of the European Association for International Education, Turin.
Eckes, T. (2004, September). Leistungsbeurteilungen evaluiert: Qualitätssicherung mit dem Multifacetten-Rasch-Modell. Positionsreferat gehalten auf dem 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Göttingen.
Eckes, T. (2004, Oktober). Analyse und Evaluation sprachproduktiver Subtests beim TestDaF. Vortrag gehalten auf der Internationalen Fachtagung "Sprachtests in der Diskussion", Lutherstadt Wittenberg.
Eckes, T. (2003, Mai). Facetten des Sprachtestens: Strenge und Konsistenz in der Beurteilung sprachlicher Leistungen. Vortrag gehalten auf der 31. Jahrestagung des Fachverbandes Deutsch als Fremdsprache, Essen.
Eckes, T. & Grotjahn, R. (2003, July). C-tests as measures of general language proficiency. Paper presented at the 25th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Reading, UK.
Eckes, T. (2003, September). Eine Multifacetten-Rasch-Analyse von Leistungsbeurteilungen. Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Wien.
Eckes, T. (2002, Juni). Konstruktion und Analyse des TestDaF: Testmethodische Grundlagen. Vortrag gehalten auf der Fachkonferenz "DSH und TestDaF: Politische Implikationen und wissenschaftliche Erforschung", Braunschweig.
Eckes, T. (2001, September). Fortschritte der multimodalen Clusteranalyse. Vortrag gehalten auf der 5. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Frankfurt/Main.Stand: 26.02.2013