Thomas Eckes
Publikationen (2021 – 2002)

A. Sprachtestforschung

2021

  • Eckes, T. & Jin, K.-Y. (in press). Examining severity and centrality effects in TestDaF writing and speaking assessments: An extended Bayesian many-facet Rasch analysis. International Journal of Testing.
  • Jin, K.-Y. & Eckes, T. (2021). Detecting differential rater functioning in severity and centrality: The dual DRF facets model. Educational and Psychological Measurement. Advance online publication.
  • Jin, K.-Y. & Eckes, T. (in press). Detecting rater centrality effects in performance assessments: A model-based comparison of centrality indices. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives.
  • Kecker, G., Zimmermann, S. & Eckes, T. (in Druck). Der Weg zum digitalen TestDaF: Konzeption, Entwicklung und Validierung. In P. Gretsch & N. Wulff (Hrsg.), Deutsch als Zweit- und Fremdsprache in Schule und Beruf. Schöningh.

2020

  • Eckes, T. & Althaus, H.-J. (2020). Language proficiency assessments in higher education admissions. In M. E. Oliveri & C. Wendler (Eds.), Higher education admission practices: An international perspective (pp. 256–275). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

2019

  • Eckes, T. (2019). Many-facet Rasch measurement: Implications for rater-mediated language assessment. In V. Aryadoust & M. Raquel (Eds.), Quantitative data analysis for language assessment: Vol. 1. Fundamental techniques (pp. 153–175). New York, NY: Routledge.

Companion-Webseite des Verlags (mit Materialien für dieses Kapitel: komplette Datensätze, FACETS-Steuerdateien, 30-seitiges Tutorial)

2018

2017

  • Eckes, T. (2017). Setting cut scores on an EFL placement test using the prototype group method: A receiver operating characteristic (ROC) analysis. Language Testing, 34, 383–411.

2016

  • Eckes, T. (2016). Exploratorische und konfirmatorische Faktorenanalysen. In D. Caspari, F. Klippel, M. K. Legutke & K. Schramm (Hrsg.), Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik: Ein Handbuch (S. 341–355). Tübingen: Narr Francke Attempto.
  • Eckes, T., Müller-Karabil, A. & Zimmermann, S. (2016). Assessing writing. In D. Tsagari & J. Banerjee (Eds.), Handbook of second language assessment (pp. 147–164). Boston, MA: De Gruyter.

2015

  • Eckes, T. (2015). Introduction to many-facet Rasch measurement: Analyzing and evaluating rater-mediated assessments (2nd ed.) Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Eckes, T. (2015). Lokale Abhängigkeit von Items im TestDaF-Leseverstehen: Eine Testlet-Response-Analyse. Diagnostica, 61, 93–106.
  • Eckes, T. (2015). Eine Replik auf den Kommentar zum Beitrag „Lokale Abhängigkeit von Items im TestDaF-Leseverstehen“. Diagnostica, 61, 110–111.
  • Eckes, T. (2015). Validität: Flexionen eines polymorphen Konzepts. In J. Böcker & A. Stauch (Hrsg.), Konzepte aus der Sprachlehrforschung – Impulse für die Praxis: Festschrift für Karin Kleppin (S. 449–468). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Eckes, T. & Baghaei, P. (2015). Using testlet response theory to examine local dependence in C-tests. Applied Measurement in Education, 28, 85–98.

2014

  • Eckes, T. (2014). Examining testlet effects in the TestDaF listening section: A testlet response theory modeling approach. Language Testing, 31, 39–61.
  • Eckes, T. (2014). Die onDaF–TestDaF-Vergleichsstudie: Wie gut sagen Ergebnisse im onDaF Erfolg oder Misserfolg beim TestDaF vorher? In R. Grotjahn (Hrsg.), Der C-Test: Aktuelle Tendenzen/The C-test: Current trends (S. 137–162). Frankfurt am Main: Peter Lang.

2013

  • Eckes, T. (2013). A study of differential item functioning in the TestDaF reading and listening sections. In E. D. Galaczi & C. J. Weir (Eds.), Exploring language frameworks: Proceedings of the ALTE Kraków Conference, July 2011 (pp. 362–388). Cambridge, UK: UCLES/Cambridge University Press. 

2012

  • Eckes, T. (2012). Examinee-centered standard setting for large-scale assessments: The prototype group method. Psychological Test and Assessment Modeling, 54, 257–283.
  • Eckes, T. (2012). Operational rater types in writing assessment: Linking rater cognition to rater behavior. Language Assessment Quarterly, 9, 270–292.

2011

  • Eckes, T. (2011). Facetten der Genauigkeit: Zur Reliabilität der Beurteilung fremdsprachlicher Leistungen. Deutsch als Fremdsprache, 48, 195–204.
  • Eckes, T. (2011). Introduction to many-facet Rasch measurement: Analyzing and evaluating rater-mediated assessments. Frankfurt am Main: Peter Lang.


Lesen Sie hier eine Besprechung des Buches in Applied Psychological Measurement.

  • Eckes, T. (2011). Item banking for C-tests: A polytomous Rasch modeling approach. Psychological Test and Assessment Modeling, 53, 414–439.

2010

  • Eckes, T. (2010). Die Beurteilung sprachlicher Kompetenz auf dem Prüfstand: Fairness in der beurteilergestützten Leistungsmessung. In K. Aguado, K. Schramm & H. J. Vollmer (Hrsg.), Fremdsprachliches Handeln beobachten, messen, evaluieren: Neue methodische Ansätze der Kompetenzforschung und der Videographie (S. 65–97). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Eckes, T. (2010). Der Online-Einstufungstest Deutsch als Fremdsprache (onDaF): Theoretische Grundlagen, Konstruktion und Validierung. In R. Grotjahn (Hrsg.), Der C-Test: Beiträge aus der aktuellen Forschung/The C-test: Contributions from current research (S. 125–192). Frankfurt: Lang.
  • Eckes, T. (2010). Rasch models for C-tests: Closing the gap on modern psychometric theory. In A. Berndt & K. Kleppin (Hrsg.), Sprachlehrforschung: Theorie und Empirie – Festschrift für Rüdiger Grotjahn (S. 39–49). Frankfurt: Lang.
  • Eckes, T. (2010). Standard-Setting bei C-Tests: Bestimmung von Kompetenzniveaus mit der Prototypgruppenmethode. Diagnostica, 56, 19–32.
  • Eckes, T. (2010). The TestDaF implementation of the SOPI: Design, analysis, and evaluation of a semi-direct speaking test. In L. Araújo (Ed.), Computer-based assessment (CBA) of foreign language speaking skills (pp. 63–83). Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Kecker, G. & Eckes, T. (2010). Putting the Manual to the test: The TestDaF–CEFR linking project. In W. Martyniuk (Ed.), Aligning tests with the CEFR: Reflections on using the Council of Europe’s draft Manual (pp. 50–79). Cambridge: Cambridge University Press.

2009

  • Eckes, T. (2009). Many-facet Rasch measurement. In S. Takala (Ed.), Reference supplement to the manual for relating language examinations to the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (Section H). Strasbourg, France: Council of Europe/Language Policy Division.
  • Eckes, T. (2009). On common ground? How raters perceive scoring criteria in oral proficiency testing. In A. Brown & K. Hill (Eds.), Tasks and criteria in performance assessment: Proceedings of the 28th Language Testing Research Colloquium (pp. 43–73). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Eckes, T., Weiss-Motz, F. & Whelan-Mostofizadeh, S. (2009). Ermittlung fairer Ergebnisse im Prüfungsteil Schriftliche Kommunikation des Deutschen Sprachdiploms. Deutsche Lehrer im Ausland, 56, 15–22.

2008

  • Eckes, T. (2008). Assuring the quality of TestDaF examinations: A psychometric modeling approach. In L. Taylor & C. J. Weir (Eds.), Multilingualism and assessment: Achieving transparency, assuring quality, sustaining diversity – Proceedings of the ALTE Berlin Conference May 2005 (pp. 157–178). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Eckes, T. (2008). Rater types in writing performance assessments: A classification approach to rater variability. Language Testing, 25, 155–185.

2007

  • Eckes, T. (2007). Konstruktion und Analyse von C-Tests mit Ratingskalen-Rasch-Modellen. Diagnostica, 53, 68–82.

2006

  • Eckes, T. (2006). Rasch-Modelle zur C-Test-Skalierung. In R. Grotjahn (Hrsg.), Der C-Test: Theorie, Empirie, Anwendungen/The C-test:Theory, empirical research, applications (S. 1–44). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Eckes, T. & Grotjahn, R. (2006). A closer look at the construct validity of C-test. Language Testing, 23, 290–325.
  • Eckes, T. & Grotjahn, R. (2006). C-Tests als Anker für TestDaF: Rasch-Analysen mit dem kontinuierlichen Ratingskalen-Modell. In R. Grotjahn (Hrsg.), Der C-Test: Theorie, Empirie, Anwendungen/The C-test: Theory, empirical research, applications (S. 167–193). Frankfurt am Main: Peter Lang.

2005

  • Eckes, T. (2005). Analyse und Evaluation sprachproduktiver Prüfungen beim TestDaF. In I. Kühn, M. Lehker & W. Timmermann (Hrsg.), Sprachtests in der Diskussion (Wittenberger Beiträge zur deutschen Sprache und Kultur, Bd. 4, S. 60–93). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Eckes, T. (2005). Evaluation von Beurteilungen: Psychometrische Qualitätssicherung mit dem Multifacetten-Rasch-Modell. Zeitschrift für Psychologie, 213, 77–96.
  • Eckes, T. (2005). Examining rater effects in TestDaF writing and speaking performance assessments: A many-facet Rasch analysis. Language Assessment Quarterly, 2, 197–221.
  • Eckes, T., Ellis, M., Kalnberzina, V., Pižorn, K., Springer, C., Szollás, K., & Tsagari, C. (2005). Progress and problems in reforming public language examinations in Europe: Cameos from the Baltic States, Greece, Hungary, Poland, Slovenia, France, and Germany. Language Testing, 22, 355–377.

2004

  • Eckes, T. (2004). Beurteilerübereinstimmung und Beurteilerstrenge: Eine Multifacetten-Rasch-Analyse von Leistungsbeurteilungen im "Test Deutsch als Fremdsprache" (TestDaF). Diagnostica, 50, 65–77.
  • Eckes, T. (2004). Facetten des Sprachtestens: Strenge und Konsistenz in der Beurteilung sprachlicher Leistungen. In A. Wolff, T. Ostermann & C. Chlosta (Hrsg.),Integration durch Sprache (Materialien Deutsch als Fremdsprache, Bd. 73, S. 485–518). Regensburg: Fachverband Deutsch als Fremdsprache.

2003

  • Eckes, T. (2003). Qualitätssicherung beim TestDaF: Konzepte, Methoden, Ergebnisse. Fremdsprachen und Hochschule, 69, 43–68.

2002

  • Arras, U., Eckes, T. & Grotjahn, R. (2002). C-Tests im Rahmen des "Test Deutsch als Fremdsprache" (TestDaF): Erste Forschungsergebnisse. In R. Grotjahn (Hrsg.), Der C-Test: Theoretische Grundlagen und praktische Anwendungen (Bd. 4, S. 175–209). Bochum: AKS-Verlag.

B. Sonstige Publikationen

 

Eckes, T. (2020). Messung von Stereotypen. In L.-E. Petersen & B. Six (Hrsg.), Stereotype, Vorurteile und soziale Diskriminierung: Theorien, Befunde und Interventionen (2. Aufl., S. 99–108). Weinheim: Beltz.

Eckes, T. (2010). Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen. In R. Becker & B. Kortendiek (Hrsg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung: Theorie, Methoden, Empirie (3. Aufl., S. 178–189). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Eckes, T. (2008). Messung von Stereotypen. In L.-E. Petersen & B. Six (Hrsg.), Stereotype, Vorurteile und Diskriminierung: Theorien, Befunde und Interventionen (S. 97–106). Weinheim: Beltz.

Eastwick, P. W., Eagly, A. H., Glick, P., Johannesen-Schmidt, M., Fiske, S. T., Blum, A., Eckes, T. et al. (2006). Is traditional gender ideology associated with sex-typed mate preferences? A test in nine nations. Sex Roles, 54, 603–614. 

Eckes, T. (2006). Multifacetten-Rasch-Analyse von Personenbeurteilungen. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 37, 185–195.

Eckes, T., Trautner, H. M. & Behrendt, R. (2005). Gender subgroups and intergroup perception: Adolescents’ views of own-gender and other-gender groups. Journal of Social Psychology, 145, 85–111.

Gottburgsen, A., Oelkers, S., Braun, F. & Eckes, T. (2005). Werden Frauen und Männer im Bewerbungsgespräch unterschiedlich wahrgenommen? Linguistische Berichte, 204, 477–508.

Eckes, T. (2004). Geschlechterstereotype: Von Rollen, Identitäten und Vorurteilen. In R. Becker & B. Kortendiek (Hrsg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung: Theorie, Methoden, Empirie (S. 168–181). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Glick, P., Lameiras, M., Fiske, S. T., Eckes, T., Masser, B., Volpato, C. et al. (2004). Bad but bold: Ambivalent attitudes toward men predict gender inequality in 16 nations. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 713–728.

Eckes, T. (2002). Paternalistic and envious gender stereotypes: Testing predictions from the stereotype content model. Sex Roles, 47, 99–114.

Eckes, T. (2001). Ambivalenter Sexismus und die Polarisierung von Geschlechterstereotypen. Zeitschrift für Sozialpsychologie, 32, 235–247.

Ausgewählte Vorträge (2017 – 2001)

Eckes, T. (2017, Februar). Lücken schließen, Brücken bauen: Bestimmung von GER-Niveaus mit dem onSET. Vortrag gehalten auf dem 6. Bremer Symposion zum Sprachenlernen und -lehren, Bremen.

Eckes, T. (2016, September). Many-facet Rasch measurement: Principles and applications in the social, behavioral, and health sciences. Positionsreferat gehalten auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig.

Eckes, T. (2015, September). Facets of rater cognition: Providing evidence for the validity of writing assessments. Paper presented at the 1st Nordic Symposium on Testing and Assessing Writing (NTAW), Trondheim, Norway.

Baghaei, P. & Eckes, T. (2013, September). Examining testlet effects in the TestDaF reading section: Vortrag gehalten auf der 11. Tagung der Fachgruppe Methoden & Evaluation der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Klagenfurt, Österreich.

Eckes, T. (2013, July). Using testlet response theory to examine local dependency in C-tests. Paper presented at the 35th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Seoul, Republic of Korea.

Eckes, T. (2012, July). Standards for testing linguistic minorities – discussion: Applying standards in foreign language assessment. Paper presented at the 8th Conference of the International Test Commission, Amsterdam, The Netherlands.

Eckes, T. (2012, April). Latent classes in reading assessment: A mixture-distribution Rasch analysis. Paper presented at the 34th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Princeton, NJ.

Eckes, T. (2011, November). Facets of context validity: Examining rater effects in writing and speaking performance assessments. Paper presented at the 40th ALTE Meeting and Conference, Bochum, Germany.

Eckes, T. (2011, July). A study of differential item functioning in the TestDaF reading and listening sections. Paper presented at the 4th International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Krakow, Poland.

Eckes, T. (2011, Mai). Beurteilungsprozesse: Wie kommen wir zu fairen Leistungsbeurteilungen. Vortrag gehalten auf der Jahrestagung der Arbeitsgruppe der Leiterinnen und Leiter der Studienkollegs an deutschen Hochschulen, Berlin.

Eckes, T. (2010, May). Looking beyond rater cognition: Operational rater types in writing performance assessment. Paper presented at the 7th Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), The Hague, The Netherlands.

Eckes, T. (2010, June). The TestDaF implementation of the SOPI: Design, analysis, and evaluation. Paper presented at the European Commission Conference on Computer-Based Testing of Speaking Skills, Brussels, Belgium.

Eckes, T. (2009, Februar). Facettenanalytisches Bewertungsverfahren im DSD-Prüfungsteil “Schriftliche Kommunikation”. Vortrag gehalten auf der Fachberater-/Koordinatorentagung der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen, Bundesverwaltungsamt, Köln.

Eckes, T. (2009, November). Rater variability in writing performance assessment: The role of rater cognition. Paper presented at the Cambridge ESOL Principal Examiners Conference, Cambridge, UK.

Eckes, T. (2008, März). Beurteilungen schriftlicher und mündlicher Leistungen in Deutsch als Zweitsprache: Testmethodische Perspektiven. Vortrag gehalten auf der 8. Fachtagung der Stiftung Mercator, Bochum.

Kecker, G. & Eckes, T. (2008, April). Putting the Manual to test: The TestDaF–CEFR linking project. Paper presented at the 3rd International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Cambridge, UK.

Eckes, T. (2008, July). Many-facet Rasch modeling of rater-mediated performance assessments. Paper presented at the 29th International Congress of Psychology, Berlin, Germany.

Eckes, T. (2008, August). Constructing a calibrated item bank for C-tests. Paper presented at the 4th Biennial EARLI/Northumbria Assessment Conference, Potsdam, Germany.

Eckes, T. (2008, November). Die Beurteilung sprachlicher Kompetenz auf dem Prüfstand: Fairness in der beurteilergestützten Leistungsmessung. Vortrag gehalten auf der Tagung Forschungsmethodische Gespräche, Kassel.

Eckes, T. (2008, Dezember). Fairness in der Beurteilung sprachlicher Leistung. Vortrag gehalten an der Universität Bielefeld, Bielefeld.

Eckes, T. (2007, Januar). Testmethodische Begleitung der DSD-Prüfung. Vortrag gehalten auf der Fachberater-/Koordinatorentagung der Zentralstelle für das Auslandsschulwesen, Bundesverwaltungsamt, Köln.

Kecker, G. & Eckes, T. (2007, June). Linking the TestDaF to the CEFR: The case of writing proficiency. Paper presented at the 4th Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Sitges, Spain.

Kecker, G. & Eckes, T. (2007, December). Reflections on using the Draft Manual: The TestDaF study. Paper presented at the Seminar for a joint reflection on the use of the Manual for relating language examinations to the CEFR 2004–2007: Insights from case studies, pilots and other projects, Cambridge, UK.

Eckes, T. (2006, May). On common ground? How raters perceive scoring criteria in oral proficiency testing. Paper presented at the 3rd Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Kraków, Poland.

Eckes, T. (2006, June). Raters perceptions of scoring criteria in writing and speaking performance assessments. Paper presented at the 28th Annual Language Testing Research Colloguium (LTRC), Melbourne, Australia.

Eckes, T. (2006, September). Item banking for the onDaF: The online placement test of German as a foreign language. Paper presented at the 8th Anniversary of Korea Institute of Curriculum & Evaluation (KICE), Seoul, Republic of Korea.

Eckes, T. (2006, November). Psychometrische Qualitätskontrolle beim Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaF). Vortrag gehalten in der Fakultät für Psychologie der Universität Wien, Wien, Österreich.

Althaus, H.-J. & Eckes, T. (2005, Mai). Sprachtests: Wie abhängig sind Auswahltests vom Sprachniveau der Bewerber? Vortrag gehalten auf der Tagung "Qualitative Auswahl ausländischer Studierender ? Was leisten Tests und welche brauchen wir?", Hamburg.

Eckes, T. (2005, May). Assuring the quality of TestDaF examinations. Paper presented at the 2nd International Conference of the Association of Language Testers in Europe (ALTE), Berlin.

Eckes, T. (2005, June). Identifying rater types in TestDaF writing performance assessments. Paper presented at the 2nd Annual Conference of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA), Voss, Norway.

Eckes, T. (2005, July). Towards a rater taxonomy: Examining rater types in language performance assessments. Paper presented at the 27th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Ottawa, Canada.

Eckes, T. (2005, September). Der Test Deutsch als Fremdsprache (TestDaF): Konzeption, Evaluation, Ergebnisse. Vortrag gehalten auf der 8. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Marburg.

Eckes, T. (2005, September). Rasch-Analyse von C-Tests mit dem Ratingskalenmodell. Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Münster.

Weiss-Motz, F. & Eckes, T. (2005, September). Geschlechtsunterschiede und Testfairness beim TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache). Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Münster.

Eckes, T. (2004, September). Quality assurance in German language assessment: The TestDaF. Paper presented at the 16th Annual Conference of the European Association for International Education, Turin.

Eckes, T. (2004, September). Leistungsbeurteilungen evaluiert: Qualitätssicherung mit dem Multifacetten-Rasch-Modell. Positionsreferat gehalten auf dem 44. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Göttingen.

Eckes, T. (2004, Oktober). Analyse und Evaluation sprachproduktiver Subtests beim TestDaF. Vortrag gehalten auf der Internationalen Fachtagung "Sprachtests in der Diskussion", Lutherstadt Wittenberg.

Eckes, T. (2003, Mai). Facetten des Sprachtestens: Strenge und Konsistenz in der Beurteilung sprachlicher Leistungen. Vortrag gehalten auf der 31. Jahrestagung des Fachverbandes Deutsch als Fremdsprache, Essen.

Eckes, T. & Grotjahn, R. (2003, July). C-tests as measures of general language proficiency. Paper presented at the 25th Annual Language Testing Research Colloquium (LTRC), Reading, UK.

Eckes, T. (2003, September). Eine Multifacetten-Rasch-Analyse von Leistungsbeurteilungen. Vortrag gehalten auf der 6. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Wien.

Eckes, T. (2002, Juni). Konstruktion und Analyse des TestDaF: Testmethodische Grundlagen. Vortrag gehalten auf der Fachkonferenz "DSH und TestDaF: Politische Implikationen und wissenschaftliche Erforschung", Braunschweig.

Eckes, T. (2001, September). Fortschritte der multimodalen Clusteranalyse. Vortrag gehalten auf der 5. Tagung der Fachgruppe Methoden und Evaluation, Frankfurt/Main.Stand: 26.02.2013

Letzte Aktualisierung: 21.03.2019